Πηλός...Δημιουργία με χώμα, νερό, αέρα και φωτιά

Filyra

Από όλα όσα θα πούμε σήμερα για την κεραμική, ένα στοιχείο εντυπωσιάζει ιδιαίτερα...ότι η ιστορία του πηλού ξεκινά πριν απ' τον άνθρωπο.

Πουλιά και ζώα κατασκευάζουν με πηλό τις φωλιές τους με θαυμαστή τεχνική.

 

φωλιές πουλιών απο πηλό

 

Η πλαστική είναι μια από τις αρχαιότερες τέχνες. Από την προϊστορική εποχή οι άνθρωποι έπλαθαν αγγεία και ειδώλια από πηλό, ενώ αργότερα χρησιμοποίησαν τον πηλό για να φτιάξουν πλίθινα σπίτια. Όταν έμαθαν να χρησιμοποιούν τη φωτιά, άρχισαν να ψήνουν τα πήλινά τους, για να τα κάνουν ανθεκτικά (5η-6η χιλιετία π.Χ.).

Είναι η τέχνη που συναντούμε σε όλους του πολιτισμούς και τούς λαούς, από την αρχαιότητα έως σήμερα.

 

πήλινο αγγείο

 

Από τη Μεσοποταμία, την Ινδία και το Ιράν ως τη Μινωική Κρήτη και τη Θεσσαλία η κεραμική κατέκτησε την ανατολή και διαδόθηκε στη δύση. Η ανακάλυψη του κεραμικού τροχού (2600-2300 π.Χ.) διευκόλυνε την παραγωγή των κεραμικών και συντόμευσε το χρόνο κατασκευής τους, δίνοντας μεγάλη ανάπτυξη στην κεραμική τέχνη.

 

πήλινο αγγείο

 

Οι Έλληνες καλλιτέχνες δημιουργούσαν κάτω από διαφορετικές συνθήκες από αυτές των Αιγυπτίων. Σε πολλές πόλεις και ιδιαίτερα στην Αθήνα οι γλύπτες παρ' ότι δούλευαν χειρωνακτικά, μετείχαν ως ένα βαθμό στα κοινά. Αυτό το χαρακτηριστικό της αθηναϊκής δημοκρατίας δημιούργησε τις προΰποθέσεις για την ελευθερία της έρευνας, που κατέληξε σε μια από τις μεγαλύτερες επαναστάσεις στην Ιστορία της Τέχνης.

Σε αντίθεση με την αιγυπτιακή τέχνη που έμεινε καθηλωμένη στα ίδια πρότυπα επί πολλούς αιώνες, οι Έλληνες πειραματίζονταν παρατηρώντας τη φύση. Κάθε γλύπτης δοκίμαζε τις προσωπικές του ιδέες για να ζωντανέψει τις μορφές του και οι άλλοι ακολουθούσαν, προσθέτοντας τις δικές τους ανακαλύψεις.

Στην ακμή της κλασικής εποχής, η ελληνική τέχνη έφθασε στον ύψιστο βαθμό τελειότητας, συνδυάζοντας το σεβασμό των κανόνων με τη μελέτη της φυσικής πραγματικότητας.

Η ελευθερία επέτρεψε στους καλλιτέχνες να αναπαραστήσουν τη «λειτουργία της ψυχής», μελετώντας με ακρίβεια τον τρόπο που «τα συναισθήματα επηρεάζουν το κινούμενο σώμα». Οι θεοί των αρχαίων Ελλήνων δεν εμπνέουν φόβο, διαθέτουν ευγένεια και είναι ανθρώπινοι, διότι έχουν γεννηθεί σ' ένα σύστημα που θεωρούσε τον άνθρωπο ως μέτρο για όλα: «πάντων μέτρον άνθρωπος».

 

 

Καμιά άλλη καλλιτεχνική έκφραση των αρχαίων Ελλήνων δεν μπορεί να μας φέρει πιο κοντά στις εικόνες της καθημερινής ζωής τους ή να αποκαλύψει τόσο καθαρά τις αντιλήψεις τους για τη ζωή, το μύθο, ακόμη και την πολιτική.

Ετσι έχουμε σκεύη

  • Χρηστικά
  • Τελετουργικά
  • Πολυτελή
  • Αποθηκευτικά
  • Παιχνίδια

Στο πέρασμα του χρόνου εφαρμόστηκαν ποικίλες τεχνικές κατασκευής και διακόσμησης. Ήδη από τους αρχαίους χρόνους η αγγειοπλαστική  συνδυάστηκε με άλλες μορφές τέχνης όπως η ζωγραφική, η χαρακτική, η διακοσμητική. Ετσι ζωντανεύουν γύρω μας εικόνες από την αρχαιότητα: οι αθλητές, οι θεοί, οι τελετουργίες, τα ταφικά έθιμα, παιχνίδια.

 

παιχνίδια απο πηλό

 

Ολα ενσαρκώνονται  μέσω του πηλού και άλλων υλικών κάνοντάς μας να συνειδητοποιήσουμε την ύψιστη αξία της δημιουργίας.

Είναι η  ανάγκη του ανθρώπου για δημιουργία και τέχνη. Η ανάγκη για το «ωραίο», το «κάλλος» των αρχαίων, που κάνει τη ψυχή μας να αναγαλλιάζει και εξηγεί πώς με τα πιο απλά υλικά, τα καθημερινά μας χειροποίητα αντικείμενα μετατρέπονται σε αριστουργήματα. Αυτή η ανάγκη ωθεί τη δημιουργική μας φαντασία.

 

Κεραμική τέχνη

Η Κεραμική αποτέλεσε και αποτελεί μία πολύ σημαντική μορφή τέχνης. Πολύ σωστά ο Όμηρος τον 8ο αι. παρομοίασε τα χέρια του κεραμέα πάνω στον τροχό με το ρυθμό και τη χάρη ενός γυναικείου κυκλικού χορού (Ιλιάδα, Σ´ 590-601). Με την ίδια χάρη και την ίδια μαεστρία ο κεραμέας πλάθει τα χειροποίητα κεραμικά του αγγεία,  για να πάρουν ζωή μέσα από τη ζωή των ανθρώπων που θα τα χρησιμοποιήσουν.


Δες περισσότερα



Προηγούμενα Επόμενα